Db., 2022. 09. 04. (v)
1Kir 19,15-18
2Kir 2,9
Isten Szelleme Illésen és Elizeuson
- 19 -
Ige:
Olvasd 1Kir 19,15-18.
2Kir 2,9: monda Illés Elizeusnak: Kérj tőlem, mit cselekedjem veled, mielőtt tőled elragadtatom. És monda Elizeus: Legyen, kérlek, a te benned való szellemnek kettős mértéke én rajtam. (IMIT: Legyen szellemedből kétszeresen rajtam.)
Folytatjuk a sorozatot a Szt. Sz.-ről. Legutóbb arról volt szó, mit végzett az Úr Szelleme Illés prófétában és rajta keresztül Izraelben. Most azt nézzük meg, hogyan kapcsolta össze a Szt. Sz. Illés és Elizeus prófétai küldetését!
Az Úr 3 feladatot bízott Illésre: Királlyá kellett kennie Hazáelt Síriában, Jéhut Izraelben, Elizeust pedig prófétává maga helyett. Ebből Illés csak egyet hajtott végre: Prófétává kente Elizeust. A másik kettő Elizeusra maradt. Ez a kettő igen nagy feladat volt, majd meglátjuk miért. Ennek a fényében jobban megértjük Elizeus kérését Illés elragadtatása előtt: Legyen szellemedből kétszeresen rajtam.
1.) Elizeus prófétává kenése. Olvasd 1Kir 19,19-21. Különös felkenés volt ez! Nem olajjal, ahogyan Sámuel királlyá kente Sault és Dávidot, hanem Illés a saját palástját terítette rá. De ebből megértette Elizeus, hogy mi az Úr akarata. Megértette a prófétai elhívatását. Felszámolta a régi életét. Addig ökrökkel szántott, de az elhívása utána levágott egy pár ökröt, és az ekékhez való szerszámokból rakott tűzön megfőzte, és a népnek adta. Ez volt az ő áldozata. Megcsókolta apját és anyját, és követte Illést, és szolgált neki.
Hogyan, mivel szolgált Illésnek? 2Kir 3,11b: Itt van Elizeus, a Sáfát fia, aki Illésnek kezeire vizet tölt vala. Hétköznapi dolgokban szolgált. Pl., amikor Illés kezet mosott vagy mosakodott, vizet hozott, ott állt, és vizet töltött a kezeire.
Tanulság: Így volt a tanítványok esetében is: követték az Urat, ahogy Elizeus Illést. Ma is így van: követni kell az Úr idősebb szolgáit. Nem nem teológián kell tanulni, hanem az idős szolgáló testvérek életéből, tetteiből és szavaiból. 2Tim 3:10 Te pedig követted az én tanításomat, életmódomat, szándékomat, hitemet, hosszú-tűrésemet, szeretetemet. A Szt. Sz. arra tanít, hogy elöljáróinkat tisztelni, szeretni kell, és kitartani mellettük. Luk 6:40 Nem feljebb való a tanítvány az ő mesterénél; hanem mikor tökéletes lesz, mindenki olyan lesz, mint a mestere.
2.) Illés és Elizeus nagy feladata: Ítélet Izrael népén a bálványimádás miatt. 1Kir 19,17: És lészen, hogy aki megmenekedik Hazáel fegyverétől, azt Jéhu öli meg, és aki megmenekedik a Jéhu fegyverétől, azt Elizeus öli meg. Illésnek nagy küzdelme volt a bálványimádás, a Baál-kultusz miatt Akhábbal, Jézabellel, az egész néppel. De ebből az Igében az is kitűnik, hogy a nagy szárazság és éhség után a nép hiába ismerte el a Kármelen, hogy az Úr az Isten, nem Baál, hiába ölték meg Baál papjait, folytatódott a bálványimádás, és emiatt sok embernek meg kellett halnia. Ebben az ítéletben Isten eszköze lesz Hazáel, Jéhu, de még Elizeus is!
Tanulság: Isten maga a szeretet, de Ő szent is, és a mi érdekünkben nem tűri el a bálványimádást. Mert a bálványok mögött a Sátán van, a hazug emberölő. Isten először üzen a Szt. Sz. által ihletett prófétákon keresztül, de ha a nép nem engedelmeskedik, jönnek a csapások: aszály, éhség, energiaválság, migránsok, háború. Ha ez nem elég, Isten még keményebb eszközökkel lép közbe. Akár sok ember halálát okozó járvánnyal vagy egyéb csapásokkal, hogy hozzá térjünk, alázkodjunk meg, mert nem akarja, hogy egy ember is elvesszen.
3.) A Szt. Sz. kétszeres mértéke
Nem ember akaratából, hanem a Szt. Sz.-től származott Illés szava, amit elragadtatása előtt Elizeusnak mondott, és Elizeus próféta válasza is a Szt. Sz.-től való volt. Elizeus kérésére Illés így felelt:
2Kir 2,10: Nehéz dolgot kértél; mégis, ha majd meglátándasz engem, mikor tőled elragadtatom, meglesz, amit [kérsz]: ha pedig [meg] nem [látándasz], nem lesz meg. Azért volt nehéz, mert a Szt. Sz. mértékét Isten határozza meg, nem Illés. De Istennek tetszett Elizeus kérése, és megkapta, amit kért. Látta Illés elragadtatását, és a palástját már másodszor kapta meg. Azzal ütötte meg a Jordán vizét, és ugyanúgy kétfelé vált, mint Illésnek. 2Kir 2,15: És mikor látták őt a próféták fiai, …, mondának: Az Illés szelleme megnyugodott Elizeuson. És eleibe menének neki, és meghajták magukat őelőtte a földig. Nyilván nem Illés saját szellemének, hanem az Illésen lévő Szt. Sz.-nek kettős mértéke nyugodott meg Elizeuson.
Kérdezhetnénk: Hogyan lehet ez? Hiszen a Szt. Sz. személy! Ez igaz, de a Szt. Sz.-nek a hatása, erejének megtapasztalása és munkája különböző lehet. Függ az emberre bízott feladattól, de függ az ember odaszánásától, engedelmességétől is. Elizeus a Szt. Sz. kettős mértékét kapta, mert Isten sokat bízott rá, amihez ez a mérték szükséges volt. Nézzünk meg ebből néhányat! De előbb még az elragadtatásról szeretnék valamit elmondani.
4.) Az elragadtatásról még ezt olvassuk 2Kir 2:16 És mondának neki: Íme a te szolgáid között van ötven ember, erős férfiak, küldd el őket, hadd keressék meg a te uradat, hátha az Úrnak szelleme ragadta el őt, és letette őt valamelyik hegyen, vagy völgyben. De ő monda: Ne küldjetek. Figyeljük?! Elizeus elfogadta, hogy Illés az ő ura, azért szolgált neki. Az is világos, hogy a fiatal próféták tudtak arról, hogy Isten Szelleme az embert fizikai testében is elragadhatja egyik helyről a másikra. Úgy gondolták, hogy ez történt Illéssel. Ők nem látták azt, amit Elizeus.
Egyik helyről a másikra történő elragadtatásról olvashatunk Apcs 8:39-40 Mikor pedig a vízből feljöttek, az Úrnak Szelleme elragadá Filepet; és többé nem látta őt a komornyik, mert [tovább] méne az ő útján örömmel. Filep pedig találtaték Azótusban; Azótus (= Asdód) mintegy 40 km-re van a bemerítés helyétől, Gázától. Vannak, akik úgy gondolják, hogy Filep elragadtatása azt jelenti, hogy az Úr hirtelen Azótusba küldte. Szerintem a Szt. Szellem testben helyezte át Azótusba.
Pál apostol is beszél hasonlóról. 2Kor 12:2-4a Ismerek egy embert a Krisztusban, aki tizennégy évvel ezelőtt (ha testben-e, nem tudom; ha testen kívül-e, nem tudom; az Isten tudja) elragadtatott a harmadik égig. És tudom, hogy az az ember, (ha testben-e, ha testen kívül-e, nem tudom; az Isten tudja), Elragadtatott a paradicsomba. Pál apostol szavai szerint testben is elragadhat Isten Szelleme akár a harmadik égig és a paradicsomba is. Ahogyan Illést is testben ragadta el.
Miért említem ezeket? Azért, mert az elragadtatás közel van. A Gyülekezetet az Úr átváltozott testben ragadja el a mennybe. Lehetséges, hogy akkor is lesznek, akik keresnek, mint az eltűnteket szokták. De minket sem találnak meg, mert átváltozott testben ragad el az Úr, mint Illést, és a Gyülekezet elragadtatását sem látják az emberek. Már most szólunk, mint Elizeus, hogy ne keressenek minket, mert nem találnak meg! És ne higgyék el, ha esetleg azt terjesztik, hogy UFO-k vittek el.
5.) Hazáel királlyá kenése. Olvasd 2Kir 8,7-15. Különös királlyá kenés ez is. Elizeus egyszerűen közölte Hazáellel az Úr akaratát, hogy ő lesz a király. A Szt. Sz. által előre látta, mit tesz majd Hazáel. Olyan borzalmas pusztítást, hogy a próféta sírt. Az Úr Jézus is sírt Jeruzsálem felett. Izrael népe azonban nem sírt, nem tartott bűnbánatot sem Elizeus, sem az Úr Jézus idejében, és rájuk zúdult a veszedelem. Hazáel és a fia Benhadád nagyon megnyomorította Izraelt. Csak azért maradtak meg egyáltalán, mert az Úr 2Kir 13,23 szerint megkegyelmezett, megkönyörült rajtuk, és hozzájuk tért az ő szövetségéért, amelyet kötött volt Ábrahámmal, Izsákkal és Jákóbbal, és nem akarta őket elveszíteni.
Tanulság: Közel van a nagy nyomorúság. Olyan, amilyen még nem volt, és nem is lesz soha. Az oka: Az emberek egyre jobban szeretik a bűnt: bálványimádók, pénzimádók, sátánimádók lesznek, és nem akarnak megtérni.
6.) Jéhu királlyá kenése. Olvasd 2Kir 9,1-10. Mit mondott Isten Illésnek a Hóreben? 1Kir 19,17a: aki megmenekedik Hazáel fegyverétől, azt Jéhu öli meg. Hazáel ugyan harcolt Akháb háza ellen, de voltak, akik megmenekültek. Jönnie kellett Jéhunak, hogy beteljesedjen az Úr szava. Jéhu alapos pusztítást végzett. 2Kir 10,30: És monda az Úr Jéhunak: Amiért szorgalmatosan megcselekedted azt, ami nekem tetszett, és az én szívem kívánsága szerint cselekedtél az Akháb házával: azért a te fiaid negyedízig ülnek az Izrael királyi székében.
7.) Kiket kellett megölnie Elizeusnak? Mert az Úr azt mondta: 1Kir 19,17b: aki megmenekedik a Jéhu fegyverétől, azt Elizeus öli meg. Ha végigolvassuk Elizeus tetteit a Szentírásban, azok nagyon áldásosak voltak. Egyetlen eseményt tudok, mikor Elizeus emberek halálát okozta. Olvasd 2Kir 2,23-24. Vannak, akik ezen megütköztek. Azt mondják: Csintalan gyerekeket ilyen átokkal, halállal büntetni nem méltó Isten emberéhez! Azonban nézzünk egy kicsit a történet mélyére! A csúfoló gyerekek Béthelből jöttek. Béthel jelentése: Isten háza. Ott látta Jákób a menny és a föld között járó angyalokat, és ott jelent meg neki Isten. Sámuel azt mondta Saulnak: 1Sám 10:3 három ember fog téged ott találni, kik Béthelbe mennek fel Istenhez. Béthel szent hely volt, és Jeroboám meggyalázta, bálványimádás központjává tette. Ott állította fel az egyik aranyborjút. 2Kir 10:28-29 Így veszté ki Jéhu a Baált Izraelből. De Jeroboámnak, a Nébát fiának bűneitől, aki vétekbe ejté az Izraelt, nem szakadt el Jéhu, az arany- borjúktól, melyek Béthelben és Dánban valának. Béthel megmenekült Jéhu fegyverétől, tehát Elizeus feladata volt az aranyborjú-imádók öldöklése.
Mondhatná valaki: De hát nem azok a kisgyerekek, hanem a szüleik voltak bálványimádók. Igen, de mit mondott Elizeus Hazáelnek? Izrael kis gyermekeit a földhöz vered, és terhes asszonyait kettévágod. Miért? Legyen elég, hogy az Úr előre megmondta: 5Móz 5:8-10 Ne csinálj magadnak faragott képet, … Ne imádd és ne tiszteld azokat; mert én, az Úr, a te Istened, féltőn szerető Isten vagyok, aki megbüntetem az atyák vétkét a fiakban, harmad és negyedíziglen, akik engem gyűlölnek; De irgalmasságot cselekszem ezer-íziglen azokkal, akik engem szeretnek, és az én parancsolataimat megtartják.
Kedves szülők és nagyszülők! A gyermekeinkre és az unokáinkra hatással van, ha szeretjük Istent, de az is, ha nem szeretjük. 1Kor 16:22 Ha valaki nem szereti az Úr Jézus Krisztust, legyen átkozott!
Befejezés:
Illés és Elizeus prófétai küldetése összekapcsolódott. Elizeus fejezte be, amit Isten Illésre bízott. Ennek az volt a feltétele, hogy Elizeus Illést szolgálta, tőle tanult és urának tekintette. Bárcsak lennének ma is, az elragadtatást megelőző időben olyan szolgái az Úrnak, akik nem kritizálják, nem elvetik szellemi elődeiket, hanem értékelik és tanulnak tőlük, és folytatják a munkájukat! Ámen.